Posted by: emashitam | November 3, 2008

POLITIK MENATE APO…?

Sebelum pilihanraya dijanjikan 2 tahun tanpa perlu bimbang tentang tanggungan kononnya ada orang kaya yang baik hati akan menanggung kos untuk syarikat kita niii.. katanya selamba dan kelihatan yakin sekali. Maka puak kita mesti kerja kuat untuk pastikan kerajaan yang ada hari ini kekal memerintah. Saya sebutkan ini adalah harapan orang yang membantu kita untuk wujudkan syarikat ini. Sebagai ucapan terima kasih kita kepada beliau saudara semua mestilah kerja kuat tanpa ragu akan hasil lumayan yang akan kita perolihi nanti……

Kick Who? Sidekick laaa

Kick Who? Sidekick laaa

Sedetik cuma selepas pilihanraya, cahaya ikhlas sudah mula goyah dan terus hilang. Janji nak bui tanah kepada pekerja yang tak dok tanah entah kemana. Anak buah kerja luar negeri sudah mula kena cari duit belanja sendiri. Keputusan elaun RM30.00 makan dan hotel ditanggong sudah mula jadi masaalah. Krew tak layak tinggal dihotel, kalu krew tinggal dihotel tu MEWAH…mewah katanya mana nak cari duit. katanya lagi 3 atau 4 hari bagitau nak duit 5ribu laa, 3 ribu laaa, mana nak cari kita buke tukang cap pitih.

Wey….! demo kabar ko, ceo nate apo, nak cari pitih 3 ribu pun takleh. Kawe nak royat ko demo, Tu nak nnujokkan demo nak berute ore tak cayo. baso mengong. Jange dok wat alasanlah, kalu nak tulong tulonglah, kalu tak sir tu nak wat lagu mana, itu hak demo, tapi takleh ko bicelah cara molek jange dok ngudoh ko ore, gitu laa gini laa. Kalu kawe kata ko demo demo serra guano. Kawe tak mula ko ore tapi kalu ore wat ko kawe, kawe pun reti kijo hudoh ni.”

Itu ayat kawe zaman muda-muda dulu, tapi loni muga kawe tua kawe pakai pendekatan baru.

Kenapa tidak diadakan perbincangan bersama secara terbuka. Kutuk mengutuk dari belakang, TAK BAIK, nanti boleh menimbulkan suasana yang tidak menyenangkan. Kalau kita mudah terasa kita jangan mengata orang,sebab bila orang marah dia tak kira kita aji ke tak aji, kita orang dihormati ke tidak, kita kaya ko sesak, Kita bengkeng ke tidak.Itu semua off record.

Saya teringat kepada seorang kawan zaman muda muda dulu, bila dia marah dia selalu kata:-

Peduli Taik,  Mu Buke Waris  Mak Bapak Aku, 100 pupu pun dok, pahtu kawe nak ccara bakpo ko demo, demo nak serro ko tak sir serrro ko, Nak Mudah cerito, Demo pero bekeng Demo, Kawe pero bekeng kawe”.

Apabila sudah senang, tolehlah kebelakang, bagaimana kita boleh sampai tahap ini. Siapa yang membantu kita. JANGAN ZALIM terhadap sesama manusia, Sesunguhnya doa orang yang dizalimi itu dimakbul Tuhan.


Responses

  1. Dok Ehh guana yg abg mat pauh bekeng gitu mo ? tak tempat lain la bekeng demo tu, hak molek kita berunding. baru ni molek-molek gi rumah Dato Huse dan bice. guana pulak mat kita niii? Jangan dok ikut hati orang muda supa pak soh derebar gak. Dema ingat kawe tak reti upah sapuan suruh jek spring ko dema…. sekat kita jadi jadi org tua ni kena cool down sokmo. Jangan dok ikut budak hak kena kes khalwat kelmarin sampai nak terjun bangunan jalan kale chepa tu…. Kalu dia terjun sungguh lagu mana ?
    Orang tua dia tidak gaduh mana nak murih ko orang sebab dia check molek dulu baru buat pertimbangan dan keputusan. Sebab tu bila orang tuan buat keputusan, orang tak murih… Mat Pauh pun kena jadi orang tua la sebab meme mat pun sudah tua halah ko mudaaaa…..mikir weeehhh

  2. kito org-org cino kelate sokong tok guru sebab tok guru baik dan boleh tumpang semua rakyat kelate tak kirra bangsa dan ugama. mat pauh guana pulak dok mmain gituuu ? demo tak dok pendirian ko ? tang ore tu tang ore ni,,,, amba ore cina pun berasa juga bila mat tunjuk bekeng gak. Amba kenal lama dah mat pauh, dia baik, dia juruh dan dia tak kacau ore kalu ore tak kacau dia. ni sapa pulok dok kacau mat pauh sapa bekeng gitu mooo nahhh…mennahhh.

    Kalu bulih mat jangan dok dengar sangat buah ore lain…dengar gak sekali buah amba getek puak pang chou niii.

  3. baso ceo bengong..samo jah..saudara ko saudari..srupo jah.baso bengong!!plan nego buke main lah jeh ko sep hok tubik cari pitis.xsir wak doh.ore xpaka mano doh.baso bengong!!pah suruh ore tubik gi pulok.baso bengong!!ore wak kijo jabat mano reti pegey kamera.baso bengong!!duk kalar ore pencen buleh lah.mabuk tu gak ore pencen nga impian.baso bengong ore pencen!!pah sekat gaji ore kijo.baso bengong!!bodo!!mari duk kelate,buleh masuk line,nok tunjuk metor.baso bengong!!slisih 14 kali,14 kali la bengong.baso bengong!!

  4. Salam Perjuangan…

    Jange rembah jok pauh deh, pauh mas hitam mahal weh, mugo kata doh tua ni guno pendekate lain, ana raso syukor lah. Tapi berak juga gitu tok sir wak kiro dgn anok buah ni pahtu nak tutup kedai pulok tu. Ish.. ishh… ishhh….

  5. Mat Pauh jange bimbang, lepas ni akan duduk tempat lain pulok………sut kalu tak dok mat mari Urusetia Pnerangan la. Sini Bulih la ganti Us man hok expired daoooh. Ulat dalam batu bulih idup,, ni pulok mat pauh hok banyak ideaa…dan kreatif…dan …….pandai suei diri mana-mana pun. Kalu dok pun duduk la di PMBK Sawit ganti Amid ko ganti Nuri Ko ganti Kama ko atau ganti Rozak……..atau buat post baru… JANGAN BIMBE

  6. Mat, Kalau demo rasa bekeng, kawe puak-puak pantai sabak pun reti bekeng. Tak leh la dema buat bekeng sorang, kita pun dok saing lama dah. Dema pun tahu perangai kawe. Kalu dan kawe marah, kawe paka tak tanya doh kawe bui selalu. Gapo gak tak kena dema nak kick orang tu? Acu royat mari tehh ko kawe getek, Lamakan pah ko dema kawe buiiii. Jangan dok pendam lama-lama supo nak bini dulu. Umor 40 tahun lebih baru nak bini demo tu. Pah tu nyesal sorang. Tak ambik mukooo tu. orang lama dah dok sedap, demo umor 40 baru rasaaaa……

  7. kawe sokong sangatla….
    Kalu buleh demo jange pilih bulu, gomolaah ahli jemaah hak tak betol tuu, biar nya kaba etek.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: