Posted by: emashitam | February 4, 2009

Aduuuh Kuala Tnganu

Aku mula meninjau politik Kuala Trengganu sehari selepas penamaan calon. Aduuuuh.. peritnya. Pilihanraya apakah ini. Aku tinjau lagi, waaah tak ada isue niii. Kenapa jentera pilihanraya sejuk beku. BN tak nampak aktiviti, PAS pun dok kat mana. Dua-dua jentera masih sepi. Malam ni kan malam jumaat, takkan tenaga kerja tak keluar lagi. Berzikir kot, member sebelah memberi pandangan. mungkin, aku seakan bersetuju saja. kami meneruskan perjalanan dengan harapan akan ku temui tempat  orang sini berbual-bual pasal politik. Issh..! Paroknya minyak dah hampir separuh tangki dah  kenapa aku tak jumpa markas DUN samaada BN ke PAS ke yang aktif, aduuuh letih ni, balik tidorlah jam dah 1.00 pagi.

Hari kedua ku mulai dengan harapan yang agak tinggi, mungkin hari ini aku akan dapat lihat kelainan kerana hari ini adalah hari ketiga selepas penamaan calon, tambahan pula hari ni adalah hari cuti hujung minggu di Trengganu. Hambar sekali, cuma ku temui dua markas yang aktif  iaitu dua-duanya di kg cina (DAP dan PKR), PAS dan BN belum lagi aktif berbanding dengan suasana hampir 30 PRK yang pernah aku terlibat dulu, waaah… terok ni, aku meluahkan kepada rakanku disebelah yang sedang memandu. Kita dah jalan 2 harini dah hampir 150 kilometer dalam kawasan pilihanraya. Kalu ikutkan dah nak sampai KB semula niiii… . Kawanku menyampuk, mungkin malam ni kot dia orang akan mula, kita balik berehat dulu lah. Ok , boleh jadi jugak.

Aku memulakan hari ketiga dengan harapan mendapat klu untuk memulakan tindakan. Waduuh…duh aku difahamkan bahawa jentera tempatan tak beri kerjasama yang baik kepada jentera pembantu dari luar, ini berlaku kepada kedua-dua pihak (BN dan PAS). Aku juga mendapat maklum ramai jentera pembantu balik kerana kecewa dengan sikap jentera tempatan.

Persoalannya kenapa berlaku demikian?.

Kemana hilangnya semangat berpasukan?.

Pimpinan tempatan mungkin tak berpuashati dengan keputusan pimpinan tertinggi parti masing-masing dan telah menyebabkan kerja-kerja pilihanraya berjalan dengan amat perlahan sekali. Sehingga kini masih kelihatan jumlah anggota keselamatan masih mendahului jumlah jentera parti kedua-dua pehak.

Sok sek sok sek dewan senget kata, PAS kata PAS KALAH, BN kata BN KALAH.

Pelek bin ajaib

Aku pun sudah mula bingong dengan keadaan PRK KT ni, 

Usaha harus digandakan untuk mendapat maklumat pasti, ada sesuatu yang tak kena niii… .

Ali tak alih, ketemu jua akhirnya. Beberapa tokoh BN berkempen untuk tidak memenangkan calon BN sendiri secara sulit. Wow terok ni… kata kawan saya. Bn nak mengalahkan calon BN dan PAS pula masih slow atau pun juga nak mengalahkan calon sendiri juga ko.

Patut laa gerakerja menjadi amat perlahan dan tak bermaya. Kempen-kempen BN nampaknya tak diselaraskan dengan baik. Masing-masing kumpulan dengan buat kerja sendiri-sendiri, masing-masing berkempen cara negeri masing-masing. 

Kalot….. !

Kawanku  memberi pandangan, Kalu macam ni agaknya pas menang banyak. Nampak gayanya begitulah, mungkin lebih  ribu, aku menyahut. kalu 2 undipun menang jugak. ya laaah tuuu, tapi tak meriah sungguh PRK KT  kali ini. 

Jentera BN takleh buat kajian sikap pengundi dan pas pun begitu jugak, sama-sama tak buat kerja macam PRK yang lepas-lepas.

Kedua-dua pehak tak bermaya, jentera tempatan tidak menunjukkan uummmphnya terhadap PRK KT ni. 

Kenapa DAN bagaimana,

Kedua-dua pehak sepatutnya membuat kajian terperinci, kenapa berlakunya suasana yang demikian. Kenapa strategi BN tak menjadi dan kenapa strategi pas pun tak disambut jentera tempatan. Nampak macam ada tak kena dengan keputusan pucuk pimpinan dengan jentera tempatan di kedua-dua pehak ni.

terserahlah kepada pimpinan masing-masing melihat gelagat dan kelibat jentera masing-masing. PRK KT melihatkan kehendak pengundi setempat disamping faktor teknik cantas keting BN yang lebih menjadi berbanding dengan cantas keting dalam pas.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Categories

<span>%d</span> bloggers like this: